ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİN YESEVİLİĞE BAKIŞI THE UNIVERSITY STUDENTS’ VIEWS ON YESEVIYYAT
http://www.turansam.org
********
TURAN-SAM: TURAN Stratejik Araştırmalar Merkezi * TURAN-CSR: TURAN Center for Strategic Researches
TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi; ISSN: 1308-8041, e-ISSN: 1309-4033; Cilt: 8/SON-BAHAR, Sayı: 32
TURAN-CSR International Scientific Peer-Reviewed and Refereed Journal; ISSN: 1308-8041, e-ISSN: 1309-4033; Volume: 8/AUTUMN, Issue: 32
514
(66)
Doç. Dr. Samettin GÜNDÜZ1
; Dinara RAYIMBEKOVA2
; Prof. Dr. Remzi YILDIRIM3
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİN YESEVİLİĞE BAKIŞI
THE UNIVERSITY STUDENTS’ VIEWS ON YESEVIYYAT
ÖZ
Bu çalışma, Kazakistan’ın bağımsızlığını kazandıktan sonra doğan yeni nesil arasındaki Yeseviliğin
bilinirliği ve yaşatılması ile ilgili alan çalışmasıdır. Araştırmanın Evreni, Güney Kazakistan Eyaleti Devlet
Taras Pedagoji Fakültesi öğrencilerinden oluşmaktadır. Yesevi ve Yeseviliğe yönelik ilgi ve bilgi seviyesini
tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Alan örneklemi ise 82 lisans, 23 yüksek lisans, 42 erkek, ve 63 kız
öğrenciden oluşmaktadır. Uygulama olarak cinsiyet dikkate alınmadan 19 sorudan oluşan anket uygulaması
yapılmıştır.
Katılımcıların Yesevi hakkında %100’nün bilgi sahibi olduğu, Yesevi hakkında ilk bilgiyi okulda
aldıklarını ifade edenlerin oranı %60,56 ailede ilk bilgiyi alanların oranı %15,49 ilk bilgiyi çevrede alanların
oranı %9,85, ilk bilgiyi okuyarak elde edenlerin oranı %14,08 tespit edilmiştir. Katılımcıların Divan-ı
Hikmetin Eski Türkçe’ de yazıldığını ifade edenlerin oranı %61.97, Arapça yazıldığını ifade edenlerin oranı
%25,35, Farsça yazıldığını ifade edenlerin oranı %9,85, Fikrim yok diyenlerin oranı %1,40 da olduğu
görülmektedir. Katılımcıların Divan-ı Hikmeti okuyanların oranı % 52,12, okumayanların oranı % 47,88 dir.
Anahtar Kelimeler: Yesevi, Taraz, Türkistan.
ABSTRACT
This study is a field study about the recognition of Yeseviyyat and maintaining it among the new
generation born after Kazakhstan gained independence. The study population consists of the students of the
Faculty of Pedagogy of Taras in the district of Southern Kazakhstan. it was conducted to determine the level
of interest and knowledge of Yeseviyyat among the students of the Faculty of Pedagogy. The field sample
consists of 82 undergraduate and 23 master students and includes 42 male and 63 female students. In the
implementation, a questionnaire consisting of 19 questions was administered to the students without taking
their genders into consideration.
It was found that all the participants had knowledge about Yeseviyyat and the percentage of the
students stating that they had received the first information about Yeseviyyat in the school, in the family, in
their community or through reading themselves were determined to be 61.56%, 15.49%, 9.85% and 14.08%
respectively. The percentage of the students stating that Divan-i Hikmet was written in Old Turkic, Arabic or
Persian was found to be 61.97%, 25.35% and 9.85% respectively whereas 1.40% stated that they had no
information about it. The percentage of the students stating that they had and had not read Divan-i Hikmet
was found to be 52.12% and 47.88% respectively.
Keywords: Yeseviyyat, Taraz, Turkistan.
1
İzzet Baysal Üni. 2Taraz Devlet Pedagoji Fak, 3AYBÜ
********
TURAN-SAM: TURAN Stratejik Araştırmalar Merkezi * TURAN-CSR: TURAN Center for Strategic Researches
TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi; ISSN: 1308-8041, e-ISSN: 1309-4033; Cilt: 8/SON-BAHAR, Sayı: 32
TURAN-CSR International Scientific Peer-Reviewed and Refereed Journal; ISSN: 1308-8041, e-ISSN: 1309-4033; Volume: 8/AUTUMN, Issue: 32
514
(66)
Doç. Dr. Samettin GÜNDÜZ1
; Dinara RAYIMBEKOVA2
; Prof. Dr. Remzi YILDIRIM3
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİN YESEVİLİĞE BAKIŞI
THE UNIVERSITY STUDENTS’ VIEWS ON YESEVIYYAT
ÖZ
Bu çalışma, Kazakistan’ın bağımsızlığını kazandıktan sonra doğan yeni nesil arasındaki Yeseviliğin
bilinirliği ve yaşatılması ile ilgili alan çalışmasıdır. Araştırmanın Evreni, Güney Kazakistan Eyaleti Devlet
Taras Pedagoji Fakültesi öğrencilerinden oluşmaktadır. Yesevi ve Yeseviliğe yönelik ilgi ve bilgi seviyesini
tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Alan örneklemi ise 82 lisans, 23 yüksek lisans, 42 erkek, ve 63 kız
öğrenciden oluşmaktadır. Uygulama olarak cinsiyet dikkate alınmadan 19 sorudan oluşan anket uygulaması
yapılmıştır.
Katılımcıların Yesevi hakkında %100’nün bilgi sahibi olduğu, Yesevi hakkında ilk bilgiyi okulda
aldıklarını ifade edenlerin oranı %60,56 ailede ilk bilgiyi alanların oranı %15,49 ilk bilgiyi çevrede alanların
oranı %9,85, ilk bilgiyi okuyarak elde edenlerin oranı %14,08 tespit edilmiştir. Katılımcıların Divan-ı
Hikmetin Eski Türkçe’ de yazıldığını ifade edenlerin oranı %61.97, Arapça yazıldığını ifade edenlerin oranı
%25,35, Farsça yazıldığını ifade edenlerin oranı %9,85, Fikrim yok diyenlerin oranı %1,40 da olduğu
görülmektedir. Katılımcıların Divan-ı Hikmeti okuyanların oranı % 52,12, okumayanların oranı % 47,88 dir.
Anahtar Kelimeler: Yesevi, Taraz, Türkistan.
ABSTRACT
This study is a field study about the recognition of Yeseviyyat and maintaining it among the new
generation born after Kazakhstan gained independence. The study population consists of the students of the
Faculty of Pedagogy of Taras in the district of Southern Kazakhstan. it was conducted to determine the level
of interest and knowledge of Yeseviyyat among the students of the Faculty of Pedagogy. The field sample
consists of 82 undergraduate and 23 master students and includes 42 male and 63 female students. In the
implementation, a questionnaire consisting of 19 questions was administered to the students without taking
their genders into consideration.
It was found that all the participants had knowledge about Yeseviyyat and the percentage of the
students stating that they had received the first information about Yeseviyyat in the school, in the family, in
their community or through reading themselves were determined to be 61.56%, 15.49%, 9.85% and 14.08%
respectively. The percentage of the students stating that Divan-i Hikmet was written in Old Turkic, Arabic or
Persian was found to be 61.97%, 25.35% and 9.85% respectively whereas 1.40% stated that they had no
information about it. The percentage of the students stating that they had and had not read Divan-i Hikmet
was found to be 52.12% and 47.88% respectively.
Keywords: Yeseviyyat, Taraz, Turkistan.
1
İzzet Baysal Üni. 2Taraz Devlet Pedagoji Fak, 3AYBÜ
Konular
- PARS DERGİSİ
- ŞU’ARÂ HOCASI MÂDER-ZÂD BİR ŞÂİR: ZÂTÎ
- KLÂSİK TÜRK EDEBİYATINDA ŞEM’Ü PERVÂNELER VE LÂMİ’Î ÇELEBÎ’NİN ŞEM’Ü PERVÂNE MESNEVİSİ
- FARS EDEBİYATINDA METAFİZİK YOLCULUKLAR
- شاعران فارسی سرای وفارسینويس ارزرومی
- تعلیم وتربیت ازمنظر سعدی
- توازن موسیقايی غزلهای سعدی
- YAŞAR KEMAL’İN İNCE MEMED ROMANI İLE SADIK ÇUBEK’İN TENGSİR ADLI ROMANININ KARŞILAŞTIRMASI
- YAVUZ SULTAN SELİM’İN DÎVÂNINDA OLMAYAN FARSÇA ŞİİRLERİ
- KÜÇÜKASYA’DA İSLAMİYET (DER İSLAM IN KLEIN ASIEN)
- ERKEN DÖNEM FARSÇA MESNEVİLERDE BEZM - IYRD.
- RÛDEKÎ-Yİ SEMERKANDÎ (Ö. 329/940)
- NAZÎRÎZÂDE EMÎN’İN ŞEYHÜLİSLÂM FEYZULLAH EFENDİ’YE FARSÇA METHİYELERİ
- HAYRETÎ DİVANINDA GEÇEN “GAM” KELİMELERİNİN TASARIMLARI
- BÂBÂ TÂHİR-İ HEMEDÂNÎ DİVANININ MEHDÎ-İ HAMÎDÎ NÜSHASINDA GEÇEN DOBEYTÎLERİ VE TÜRKÇE TERCÜMESİ
- EŞREFOĞLU RÛMÎ’NİN GAZELLERİNDE NASİHAT VE NEFİS MUHASEBESİ
- HÂB-I HAYÂL, AYINTABLI HÜSNÜ
- شاعران فارسیسرای و فارسینويس ارزرومی*
- مسئلة »مضمون« در شعر کودکان و نوجوانان
- مأخذ اصلی تمثیل خورندگان پیلبچهدرمثنوی
- وگرايی درهنر ايران
- NEF’Î’NİN TUHFETU’L-UŞŞÂK ADLI FARSÇA KASİDESİ
- ERKEN DÖNEM FARSÇA MESNEVİLERDE BEZM - IIYRD.
- DAKİKÎ-Yİ TUSÎ (Ö. 366/976)
- ÂRİF ÇELEBİ’NİN FARSÇA KASİDESİ VE TÜRKÇE ÇEVİRİSİ
- SÂİB-İ TEBRİZÎ’NİN ŞİİRLERİNDE GEÇEN “HÂB-I BAHÂR” TAMLAMASI ÜZERİNE
- ROMEN DİLİNDE KULLANILAN FARSÇA KELİMELER
- سینمای ایران
- آداب حرب مغول درتاریخ جهانگشای جوینی
- بررسی تطبیقی ضرب المثل های ترکی سنقر با ضرب المثل های زبان فارسی