SA‘DÎ-İ ŞÎRÂZÎ’DEN BİR GAZEL

Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
Sosyal Bilimler Dergisi Journal of Social Sciences
Sayı/Number 56, Haziran/December 2016, 105-115
Gönderim Tarihi: 29.01.2016 Kabul Tarihi: 28.03.2016
SA‘DÎ-İ ŞÎRÂZÎ’DEN BİR GAZEL
One of The Poem’s Sa‘dî-i Şîrâzî
Nurdan KABAN

Öz
İran edebiyatının büyük
şairlerinden Sa‘dî-i Şîrâzî, edebî ve dinî
bilgilerin ışığında kaleme aldığı eserleriyle
ölümsüz şahsiyetler arasında yer
almaktadır. Eserlerindeki sadelik ve
akıcılık şiirin ahengini artırırken nesrine
şiir tadını vermiştir. Aşk, sarhoşluk, adalet,
cömertlik, tevazu, terbiye, sağlık, şükür,
doğru yol, tövbe ve irfan, eserlerinde ele
aldığı konuların başında gelmektedir.
Düşünce ufkunu genişletmek, değerli
şahsiyetlerle görüşmek için
gerçekleştirdiği uzun yolculuklarla dolu
hayatı, doğduğu yerde yani Şiraz’da
nihayet bulmuştur. Bu çalışmada şairin
divanında yer alan bir gazel, Türkçeye
çevrilip nazım şekli, vezin, kafiye, edebî
sanatlar ve dilbilgisi açısından incelendi.
Anahtar Kelimeler: Sa‘dî-i Şîrâzî, aşk,
gazel, Farsça şiir.


Abstract
Sadi-i Shirazi, one of greatest poets
of Persian literature, is among the immortal
personalities with his works written in the
light of literary and religious information.
While the simplicity and fluency in his
works increase the harmony of his poetry,
this gives a poem-like reading to his prose.
Love, drunkenness, justice, generosity,
humility, nurture, health, gratitude, the
straightway and mysticism are the main
topics in his works. His life, which is full of
long trips carried out for meeting the
precious personalities and widening his
mystical vision, ended up in Shiraz where
he was born. In this study, an ode present
in the poet’s divan poem was examined in
terms of verse form, meter, rhyme, literary
arts and grammer by being translated into
Turkish.
Key words: Sadi-i Shirazi, love, ode, Persian
poetry.

GİRİŞ
Fars edebiyatının en büyük şairlerinden Sa‘dî, Şiraz’da dünyaya gelmiştir.
Gülistan isimli eserinin mukaddemesinde eseri 656(1235) yılında kaleme aldığı ve bu
tarihte elli yaşında olduğu göz önüne alındığında 606(1185) yılında veya buna yakın bir


Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Fars Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, Doktora
Öğrencisi, nurdankaban@hotmail.com.
106 SBD
56 Nurdan KABAN
tarihte dünyaya gelmiştir.1 Çocukluk yıllarında evvelâ babasının gözetiminde başlayan
tahsil hayatı, babasının vefatının ardından dedesinin himayesinde devam etmiştir. İlk
dinî ve edebî bilgileri Şiraz’da aldıktan sonra Bağdat Nizamiye Medresesi’nde ünlü
hocalardan dersler almıştır.2
Şairin 620-621(1199-1200) tarihinden başlayarak Hicaz, Şam,
Lübnan, Anadolu ve Hindistan’a gerçekleştirdiği uzun yolculukları, 655(1234) yılında
Şiraz’a dönmesiyle sona bulmuştur. Hac farizasını yerine getirmek için kutsal topraklara
birkaç defa yolculuk yapmıştır.3
Şiraz’a döndükten sonra şehzade Atabek Sa‘d b. Ebu
Bekr Sa‘d’ın himayesine girmiştir. Toplumda ve devletin ileri gelenlerinin yanında itibar
görmüş, bazı devlet adamlarını öven şiirler de söylemiştir. Nitekim Tebriz’de Moğol
Hükümdarı Abaka Han ve Şiraz’da Şiraz Atabekleri tarafından saygıyla karşılanmıştır.
Hayatını halka hizmet ve irşat faaliyetlerine adayan Sa‘dî, büyük bir şöhret
kazanmıştır.Şiraz’da 696(1275) tarihinde vefat etmiştir.4
Sa‘dî’nin nesri ve şiiri oldukça sadedir. Nesri tatlı, çekici, gönül alıcı, öğretici ve
eğlendiricidir. Bu sadelik ve akıcılık içinde şair, istediği her çeşit sanatı ustalıkla
kullanmıştır. Dildeki sadeliği ve lafzî sanatları kullanmaktaki ustalığı eserlerinin gönül
alıcı yönünü teşkil etmektedir. Sa‘dî nesirde şiir ahengini yansıtırken, şiirde de
mükemmellik noktasına ulaşmıştır.5
Çağdaşı şairlerin aksine şiirlerinde bilinen ve kullanımı yaygın olarak kullanılan
kelimelere yer vermiş, Türkçe kelimeler de kullanmıştır. Şiirleri akıcıdır. Daha çok
âşıkane konulara değindiği gazel nazım şekli onunla mükemmelliğe ulaşmıştır. Manzum
ve mensur eserlerinde eskiden beri kullanılan yaygın atasözlerine yer vermiş, toplumun
hislerine tercüman olan özlü sözler söylemiştir. Manzum ve mensur eserleri “Külliyyât”
ta toplanmış ve birçok kez yayınlanmıştır.6
Manzum eserleri: Bostân, mersiyeler, gazeller, Arapça ve Farsça kasidelerdir.
Mensur eserleri: Gülistân, Takrîr-i Dîbâce, Nasîhatü’l-mülûk, Risâle-i ‘Aklu‘Işk,
Risâle-i Enkiyânû, Mecâlis-i Pencgâne, Risâle-i Selâse.
Gazel ve Türkçe çevirisi
از برررررررررر رررررررررر رررررررررر ای، حبرررررررررر
ررررر ا ،رررررر ا ، ارررررر بررررر از ،ررررررب
رررررر ،رررررر نی رررررری ر اارررررر رررررر
ای افررررررررررررا رررررررررررر برررررررررررر ررررررررررررب
ق فررررررچ رررررز، اررررر رررررن ی ز رررررب
برررر ،رررر آا رررر نرررر ز ح رررر

1
Safâ, Zebîhullah, Târîh-i Edebiyyât der Îrân, Tahran 1371 hş., III/1, 590.
2 Mustafa Çiçekler, “Sa‘dî-i Şîrâzî”, DİA, İstanbul 2008, XXXV, 405.
3
Safâ, Târîh-i Edebiyyât der Îrân, III/1, s. 597
4 Mustafa Çiçekler, “Sa‘dî-i Şîrâzî”, DİA, XXXV, 405.
5
Safâ, Zebîhullah, Târîh-i Edebiyyât der Îrân, Tahran 1371 hş., III/2, s.1217.
6 Mustafa Çiçekler, “Sa‘dî-i Şîrâzî”, DİA, XXXV, 406.
Sa‘dî-i Şîrâzî’den Bir Gazel
SBD 56 107
برررررررر قرررررررر رررررررر ر رررررررر رررررررر
بگررررررررری ی، ای ص ررررررررر ا ررررررررر رررررررررب
انررررررر تنررررررر ررررررر ب ررررررر ب ررررررر
ا ررررررر ا ررررررر ی تررررررر ا ررررررر ی رفررررررر
ررررررررررر ف ا رررررررررر تنرررررررررر رررررررررر ا
،ررررررررر ز ا ررررررررر ا ن اررررررررر ررررررررر
ر،ررررررررر ف ا ررررررررر تنررررررررر برررررررررا
تآررررررررررررررر بررررررررررررررر ا ررررررررررررررر را
ر اررررررر فررررررر ص ،ررررررر بررررررر قفررررررر
رز گررررررر ررررررری رررررررن بررررررر رررررررا
تررررررررررر اگ ررررررررررر افرررررررررررا رررررررررررن
7 ترررررررررررر بن رررررررررررر ب برررررررررررر رررررررررررر ا
ز ررررررررر رررررررر ای، رررررررر ررررررررا
بررررر گررررر گررررر ب ررررر تررررر ی ر،ررررر
گررررر ی ررررری بررررر اا اررررر از ررررر
اهارررررررر رررررررر ا ی ر ص ارررررررر ر هرررررررر
ررررررررر اگررررررررر ر ر ررررررررر ی بررررررررر
تررررررر بگ بررررررر ا ،ررررررر ،ررررررر ررررررر ا
ر،ررررررررر اب ررررررررر ب ررررررررر تررررررررر ار
رررررررر گی اارررررررر ربرررررررر اح رررررررر
،رررر ا رررر اا ترررر برررر ارررر انررررر
رررر ،رررر از آرررر رررری رررری زارررر
قصرررررررررچ اررررررررر ررررررررر گ فررررررررر
گرررررررر ب ،رررررررر ا ررررررررچ ،رررررررر ی ب رررررررر
Ey nefesi kutlu saba rüzgârı! Yârin yanından gelmişsin, hoş geldin!
Ey gece kafilesi! Sevgilinin kavuştuğu sabahtan ne haber var? Ey Süleyman’ın
kuşu (Hüthüt), Seba ülkesinden(sevgilinin yaşadığı yerden) ne haber getirdin?
Acaba o dost (bana karşı) hala öfkeli mi yoksa hoşnut olarak konuşulabilir mi?
(Ey Sabarüzgârı) sulh ve huzur mesaj mı getirirsin yoksa geçimsizlik mesajı
mı?Onun yanına korkuyla mı gideyim yoksa ümitle mi?
Ey haberci saba rüzgârı! Eğer tekrar sevgilinin sokağından geçersen,
De ki: Bu zayıfın bir anlık ömrü kaldı; ruhsuz beden ne kadar yaşayabilir?
Onca dostluğa, söze ve ahde rağmen iyi yapmadın; çünkü vefalı olmadın.
Şayet birbirimize kavuşursak, barış bütün yaşananları unutturur.
Ölüm eli yakamı tutana kadar, senin eteğinden elimi çekmem (bırakmam seni).
Bela zamanı dostunu unutan, gerçekte dost değildir.
Seni arayıp sormada (ortaya çıkacak) hastalık rahatlıktır; deva ümidiyle dert çekilebilir.
Def gibi derimi yüzseler de çenk gibi başımı kaldırmam (itiraz etmem).

7 HalîlHatîb Rehber, Gazelyât-i Sa‘dî, İntişârât-ı Mehtâb, Tahran 1369hş., s. 31.
108 SBD
56 Nurdan KABAN
Her seher vakti aşktan bahsediyorum, ertesi gün açıkça (başkalarından) dinliyorum.
Derdimin hikâyesi bütün dünyaya yayıldı; dostun nefesi (kimseye) tesir etmez mi?
Eğer Sa‘dî’nin feryadı dağa ulaşsa, dağ dile gelir, sesi yansıtır (o feryattan
müteessir olur).
Manzumenin İncelenmesi
Manzume, gazel türünde yazılmıştır. Gazel, en az beş en fazla on beş, on altı
beyitten oluşan; ilk beyti ile diğer beyitlerin ikinci mısraları aynı kafiyede, baştan sona
aynı vezinde yazılan nazım şeklidir. Gazelin konusunu aşk, âşıklık, ahlakî, felsefî,
tasavvufî, sosyal ve siyasî konular oluşturmakla birlikte methiye şeklinde kaleme alınmış
gazeller de görülmektedir. Gazelin ilk beytine matla, en güzel beytine beytü’l-gazel ve
şairin mahlasını zikrettiği son beytine de makta denir.8
Aşk teması üzerine kaleme alınan gazel on beş beyitten oluşmaktadır. Uzakta
olan sevgilisinden haber almaya ve aşkına karşılık bulmaya çalışan bir âşığın serzenişini
konu edinmektedir. Sevgilisini, bazen Hz Süleyman’a Belkıs’tan haber getiren Hüthüt’e
benzettiği saba rüzgârına bazen de yolculuk yapan bir kervana benzettiği geceye
sormaktadır. Sevgili sabah olduğunda onu düşünmekte midir, aşkına karşılık verecek
midir? Yanına reddedilme korkusuyla mı, kavuşma ümidiyle mi gitmelidir? Tüm bu
sorular ve bekleyiş âşıkta tahammül gücünü tüketmiştir. Saba rüzgârı tekrar sevgilinin
yanına uğradığında, “ruhsuz beden nasıl yaşayamazsa bu âşık da onsuz yaşayamaz” diye
söylemelidir. Sevgili uzakta olduğu kadar aynı zamanda vefasızdır, verdiği sözde
durmamaktadır; ancak şair ona kavuştuğu an yaşadığı tüm olumsuzlukları unutacaktır.
Çünkü barış, aradaki kırgınlıkları ortadan kaldırmaktadır.
Ölene kadar tüm keder, tasa ve ümitsizliğine rağmen bu aşkın peşini
bırakmayacağını belirten şair, gerçek dostun bela ve sıkıntı zamanı anlaşılacağını
söyleyerek kendisinin hakiki âşık ve dost olduğunu vurgulamaktadır. Bundan dolayı da
sevgilinin yolunda çekilen her çile, her türlü dert rahatlıktır, huzurdur onun için. Bir
gün kavuşacağını bilmesi tüm meşakkate göğüs germesine kâfidir. Bu uğurda hiçbir
çileye itiraz etmeyecektir hatta bir çalgı aleti olan def gibi derisi yüzülene kadar, yine
bir çalgı aleti olan çenk misali beli bükülene kadar başına ne gelirse gelsin karşı
koymayacaktır. Şair bu aşkı her seher vakti o kadar çok dile getirmektedir ki; günün
diğer vakitlerinde herkes bu aşkı konuşmaktadır.
Herkes işitmekte, herkes konuşmakta ve herkes bu feryada kulak vermektedir;
ancak sevgilisine bu feryat ulaşmamakta, ona tesir etmemektedir. Şair son olarak gazele
şu şekilde son verir: Ulaştığında dağı taşı dile getirecek bu aşk feryadı, bu aşk ıstırabı,
yârin gönlüne işlemez mi? Herkes duydu, canlı cansız tüm mahlûkat anladı, sevgili
hâlimden anlamaz, aşkıma karşılık vermez mi?

8 Değirmençay, Veyis, Fünûn-i Belâgat ve Sınâât-ı Edebî, Erzurum 2014, s. 23.
Sa‘dî-i Şîrâzî’den Bir Gazel
SBD 56 109
Gazel elif kafiyelidir ve kafiye kelimelerinde bulunan “ا “harfi, ilk beytin ilk mısraı
ile tüm beyitlerin sonunda tekrar edilen ve tekrarı gerekli olan kafiyenin en son asıl
harfi yani revî harfidir.
9
Gazelin matla beyti:
ای افرررررررررررررا ررررررررررررر بررررررررررررر رررررررررررررب از بررررررررررر ررررررررررر ررررررررررر ای، حبررررررررررر
Beytü’l-gazeli:
ر،ررررررررر اب رررررررررر ب ررررررررر ترررررررررر ار ر،رررررررررر ف ا رررررررررر تنرررررررررر بررررررررررا
Şairin mahlasının da yer aldığı makta beyti:
گرررررررر ب ،رررررررر ا ررررررررچ ،رررررررر ی ب رررررررر ترررررررررررررر بن رررررررررررررر ب برررررررررررررر رررررررررررررر ا
Gazel, Serî-yi müseddes-i matvî-yimekşûf yani müfte‘ilün, müfte‘ilün, fâ‘ilün
vezninde yazılmıştır:10
ای افرررررررررررررا ررررررررررررر بررررررررررررر رررررررررررررب از بررررررررررر ررررررررررر ررررررررررر ای، حبررررررررررر
- v - / - v v - / - v v - - v- / - v v - / - v v -
Gazelin birinci beytinde ب ، ب، افا kelimeleri yani nefes, yel ve saba rüzgârı
arasında tür bakımından uygunluk olduğundan mürâ‘ât-i nazîr
11 sanatı vardır. ب
افا ب ifadesi ile saba rüzgarının ferahlatıcı esintisi kutlu nefese benzetilerek istiare
12
sanatı yapılmıştır. Sevgilinin yanına gidip gelmesi, ondan haber getirmesi sebebiyle saba
rüzgârına canlı varlıklara özgü “iletişim, seyahat” özellikleri verilerek teşhis/kişileştirme
sanatı yapılmıştır.13
İkinci beytin ilk mısraında “gece kafilesi, gece kervanı” anlamına gelen ز فرچ ق
ifadesi ile gece, bir kervana benzetilerek kervanın yol alarak varacağı yere ulaşması ile

9 Değirmençay, Veyis, Arûz ve Kâfiye, Erzurum 2005, s. 111.
10 Değirmençay, Arûz ve Kâfiye, s. 84.
11 Değirmençay, Fünûn-i Belâgat ve Sınâât-ı Edebî, s. 95.
12 Değirmençay, a.g.e., s. 167.
13 Menderes Coşkun, Sözün Büyüsü Edebî Sanatlar, İstanbul 2012, s. 74.
110 SBD
56 Nurdan KABAN
gecenin sabaha ermesi arasında ilişki kurulmuş, benzetme edatı atılıp benzeyen
benzetilenin yerine zikredilmiş ve teşbih-i kinaye
14
sanatı yapılmıştır. İkinci beytin ikinci
mısraında ا ر ،ا ifadesi ile Hz. Musa’nın Belkıs’tan haber aldığı Hüthüt kuşu
kastedilerek kinaye
15
sanatı, yine ا ر ،ا‘ da Sabarüzgârının haber taşımada Hüthüt
kuşuna benzetilmesi ile benzeyenin zikredilip benzetilenin kastedildiği istiâre-i bi’lkinâye
16 sanatı mevcuttur. Aynı beyitte bir yer ismi olarak geçen ve Belkıs’ın melikesi
olduğu Yemen’de bir şehir adı olan ب ،ifadesi ile asıl merak edilen Seba’nın hâli değil
orada bulunan Belkıs’ın hâlidir. Böylelikle bu beyitte yerin zikredilip içindekinin
kastedildiği mecaz sanatı türlerinden zikr-i mahal ve irade-i hâl
17
sanatı yapılmıştır. ب،
yer ismi ile sevgilinin yaşadığı yere atıfta bulunularak istiare sanatı da yer almaktadır.
Bu beyitte Kur’an-ı Kerîm’in Neml suresinde Hz. Musa ve Belkıs arasında geçen kıssaya
işaret edilerek bilinen bir olaya, ayet veya hadise işaret etmek anlamlarına gelen telmih
18
sanatı yapılmıştır. Beyitte yer alan ب، ز kelimeleri arasında tezâd
19 sanatı yer
almaktadır.
Birinci ve ikinci beyitte ب ve ب) ،Saba rüzgârı ve Seba şehri) kelimeleri
yazılışta bir harf farklılığıyla birlikte telaffuzda aynıdır. Böylece aralarında cinâs-ı
muzârî
20
sanatı vardır.
Üçüncü beyitte yer alan ، آ) öfke ve rıza) kelimeleri zıt anlamlı olduğu için
tezâd sanatı yapılmıştır.
Dördüncü beyitte “barış” ر ve “ayrılık” ا” , korku” ve “ümit”
kelimeleri arasında tezâd sanatı ( ق (ve ق izâfe-iiktirânî21 vardır.
گ ، گ kelimelerinin yazılışlarında bir harf farkı bulunmaktadır. Harf
fazlalığından kaynaklanan bu sanat ise cinâs-ı zâid
22
ifadesinde ا ب ص .sanatıdır
saba rüzgârı haberci olarak nitelendirilerek teşbih sanatı yapılmıştır. Cinaslı kelimeler
، گ‘، in baş harfleri telaffuz açısından birbirine uzak iki kelimeden oluşmakta ve cinâs-ı
lâhık
23
sanatını oluşturmaktadır.

14 Değirmençay, a.g.e.,s. 148.
15 Değirmençay, a.g.e.,s. 161.
16 Değirmençay, a.g.e., s.172.
17 Değirmençay, a.g.e., s. 153.
18 Değirmençay, a.g.e., s. 112.
19 Değirmençay, a.g.e., s. 99.
20 Değirmençay, a.g.e., s. 72.
21 Hâlıkî, Muhammed Rezâ Berzger, Tûrec-i ‘Ektâyî, Şerh-i Gazelhâyi Sa’dî I-II, Tahran 1392 hş., s. 5.
22 Değirmençay, a.g.e., s. 70.
23 Değirmençay, a g.e.,s. 73.
Sa‘dî-i Şîrâzî’den Bir Gazel
SBD 56 111
Yedinci beyitte aynı türden kelimeler رف ، ه ، ا ص) vefa, söz, anlaşma) ile
mürâ‘ât-i nazîr sanatı yapılmıştır.
، گ ، ifadesi ölüm vaktinin gelmesi, ا ز ، ا ت ifadesi ise
rahat bırakmak anlamlarında gerçek anlamlarının dışında kullanılarak fiilden kinaye
24
yapılmıştır. Yine گ” ، ölümün eli” ifadesi ile “ecel vakti” ne kinaye vardır. ، ب گ
ا) etek ve yaka) kelimeleri arasında tür bakımından uygunluk bulunmasıyla mürâ‘ât-i
nazîr sanatı bulunmaktadır.
On birinci beyitte ی اح) rahatlık), گی) hastalık) ve را) deva, çare) gibi
birbirine anlamca zıt kelimeler getirilerek tezâd sanatı yapılmıştır.
On ikinci beyitte ان ا) çeng gibi) ve ا) def gibi)ifadeleri ile şair
kendisinde olan teslimiyeti, müzisyenin elindeki çalgı aleti defin ve çengin durumuna
benzetmiştir. Benzetmenin tüm öğeleriyle açık olarak yer aldığı beyitte teşbîh-i mutlak
25
sanatı bulunmaktadır:
Benzeyen: Şair
Benzetilen: Çeng ve def
Benzetme edatı: ا) gibi)
Benzetme yönü: Çengin başkaldırmaması, def’in ise derisi soyulurcasına üzerine
darbe alması.
، ، kelimelerinin yazılışlarında bulunan bir harf fazlalığı ve imlada farklı
fakat telaffuzda benzer olmaları sebebiyle gazelin on üçüncü beytinde cinâs-ı zâid
26
ve
cinâs-ı lafzî
27
sanatları bulunmaktadır.
Gazelin son beytinde ا زب ب بن ت ifadesi ile şair, feryadının şiddetini
“feryadım dağa ulaşsa, dağ feryadımdan müteessir olurdu” şeklinde mübalağa etmiştir.
Böyle bir durumun aklen ve âdeten mümkün olması imkânsız olduğu için bu ifadede
mübalağa sanatı çeşitlerinden gulüv
28
bulunmaktadır. Ayrıca ت” dağ” nesnesine, canlı
varlıklara özgü “inleme” özelliği verilerek teşhis/kişileştirme sanatı yapılmıştır. بن ، ا
kelimeleri arasında, sözde aynı kökten gelen kelimelerin kullanılması anlamına gelen
iştikâk
29
sanatı vardır. Gazelde, mürâ‘ât-i nazîr, tezâd, telmih, gulüv sanatları ile bedî‘

24 Değirmençay, a.g.e., s. 163.
25 Değirmençay, Fünûn-i Belâgat ve Sınâât-ı Edebî, s. 142.
26 Değirmençay, a.g.e., s. 70.
27 Değirmençay, a.g.e., s. 74.
28 Değirmençay, a.g.e., s. 97.
29 Değirmençay, a.g.e., s. 75.
112 SBD
56 Nurdan KABAN
sanatlardan birkaç tanesinin kullanılmasıyla meydana gelen İbdâ
30 sanatı yer almaktadır.
Gazelin bütününde şair, dönüşümlü olarak bazen saba rüzgârına ve sevgiliye, bazen de
kendisine hitap ederek iltifât
31 sanatına yer vermiştir.
ای نفررررررررررررا رررررررررررر برررررررررررر ررررررررررررب از بررررررررررر ررررررررررر ررررررررررر ای، حبررررررررررر
Manzumenin ilk beyti ای nida ünlemiyle başlayan bir hitap cümlesidir. Aynı
zamanda öznesi ( ب ب)yüklemi(ای ) olan basit bir fiil cümlesidir.
ق فلۀ شب، چه شنی ی ز بح؟ غ سلیم ن، چه ب از سب ؟
İkinci beyitte ا soru edatıyla oluşturulmuş iki soru cümlesi bulunmaktadır. İlk
cümlenin öznesi ز فرچ ق ikinci cümleninki ا ر غ‘ dır. İlk cümlenin yüklemi ی ن fiili
iken diğerinin yüklemi ،ا yardımcı fiilidir ve beyitte açık olarak verilmemiştir. İlk
cümle aynı zamanda basit bir fiil cümlesi, ikinci cümle ise yüklemi gizlenmiş bir isim cümlesidir.
برررر سرررر زمآرررری نرررر ز ن ح رررر ررررررر سررررررررنا رررررررا انررررررر ررررررر ؟

bağlacı ile bağlanmış bileşik bir soru cümlesinin yer aldığı üçüncü beyitte
“üzerinde, -de, -da” anlamlarında ب ve edatı yerine “-de, -da” anlamında اا edatı
kullanılmıştır.
ز ررررررررلح رررررررر ای، رررررررر رررررررر بررررررررر قررررررررر ررررررررر ررررررررر ررررررررر ؟

Manzumenin dördüncü beyti yine bağlacı ile oluşturulmuş bileşik bir soru
cümlesidir. Beyitteازedatı, vezin gereğiز şeklinde kullanılmıştır.
بررررر ررررر ررررر بآررررر ررررر ی سررررری بگررررررررررک ی، ای بیرررررررررر نآرررررررررری ررررررررررب
Beşinci beyit ای ünleminin de yer aldığı bir şart cümlesidir. گ şart edatı ile
beşinci ve altıncı beyit, bağımlı bileşik bir cümleyi oluşturmaktadır. اگ kelimesi vezin
gereği گ şeklinde kullanılmıştır.

30 Değirmençay, a.g.e., s. 121.
31 Değirmençay, a.g.e., s. 110.
Sa‘dî-i Şîrâzî’den Bir Gazel
SBD 56 113
ررررر رررررا بررررری نم نررررر از ررررر ی چنرررررررر نرررررررر رررررررر بی رررررررر ن ب رررررررر ؟
Yukarıdaki şart cümlesinin ikinci kısmı olan altıncı beyitte, گ” söyle, de ki”
anlamında emir cümlesi ve bu emir cümlesinin nesnesi görevinde bulunan soru cümlesi
yer almaktadır. Burada bulunan ان soru kelimesi “ne zamana kadar?” anlamındadır.
نهمرررررررره پرررررررر ا ی بیمرررررررر ن هرررررررر نیررررررر ننررررررر ی رررررررره ننررررررر ی فرررررررر
اها bağlacının “-e rağmen”, ت bağlacının ise “çünkü” anlamında kullanıldığı
yedinci beyit sıralı bileşik bir cümledir, anlam ve yapı olarak olumsuzdur.
پررررررررررینو ا رررررررررر رررررررررر پا برررررررررر رررررررررررلح ف ا ررررررررررر نررررررررررر ررررررررررر ا
Manzumenin sekizinci beytinde اگ şart edatı ile oluşturulan şart cümlesinin
şartlı kısmı bir isim cümlesi, ikinci kısmı ise bir fiil cümlesidir.
تررررررر بگ بررررررر ن ن سررررررر سررررررری ررررررر غ سرررررررررری ز ا ررررررررررو نننیمرررررررررری رررررررررر
ت bağlacı ile başlayan dokuzuncu beyit, bağımlı bileşik bir cümledir. Yapı olarak
olumsuz iken anlam olarak olumlu yapıya sahiptir. از edatı vezin gereği ز şeklinde yer
alırken “-den, -dan” anlamında kullanılmıştır. Temel cümlenin yüklemi ا ن ا fiili çoğul
bir yapıdadır; fakat anlam olarak tekil birinci şahıs kastedilmiştir. Şair, vezin uyumunu
sağlamak için böyle bir kullanımı tercih etmiştir. ا ن ا ifadesindeki fiile bitişik
olarak kullanılmış bitişik şahıs zamiridir; aslında ن ا şeklinde isme bitişmesi
gerekirkenvezin gereği fiile bitişmiştir ve “senin eteğin” anlamındadır.
سرررررررررری ف ا رررررررررر نرررررررررر برررررررررر

سررررررررری نب شررررررررر ب ی ررررررررری ررررررررره ا

Onuncu beyit, ت bağlacı ile kurulu bağımlı bileşik cümledir ve ت‘den sonra yer
alan yan cümle, temel cümlenin öznesi görevindedir. Temel cümle isim cümlesi, yan
cümle fiil cümlesidir. Her iki cümle de anlam ve yapı olarak olumsuzdur. Beyitte, بedatı
ح kelimesine bitişik olarak, ikinci mısrada bulunan edatı ile aynı anlamda yani“-
de, -da” anlamında kullanılmıştır.
زرررررررررررررررری ن برررررررررررررررره ا یرررررررررررررررر ا

آررررررررطگا انرررررررر لبرررررررری احطآرررررررری
114 SBD
56 Nurdan KABAN
اا edatının “-de,-da” anlamında kullanıldığı on birinci beyit sıralı iki cümleden
oluşmaktadır. İlk mısrada yer alan cümle ،ا ek fiili ile kurulu bir isim cümlesidir.
İkinci mısrada ise fiillerin mastarı ile kullanılan ve fiile edilgen bir anlam verilmesini
sağlayanی ا ت ifadesinin açık olarak yer almamasına rağmen تآ fiili mastar
halinde kullanılarak bu yapı işaret edilmiştir.
چرررررررر فرررررررر ب سرررررررری برررررررر قفرررررررر

سررررر نطررررر ان ررررره بررررر چررررر چنررررر

On ikinci beytin ilk mısraı ت bağlacı ile oluşturulmuş bağımlı bileşik cümledir ve
اگ şart edatının vezin gereği şeklinde kullanılması ile tüm beyit bir şart cümlesi
olmuştur. Birinci mısrada yer alan bağımlı bileşik cümlede yan cümle, temel cümlenin
zarfı görevindedir. ا edatı, vezin gereği ا şeklinde kullanılmıştır ve “gibi”
anlamındadır. ف ifadesinin sonunda yer alan birinci tekil şahsı işaret eden bitişik
zamirdir; aslında ، صşeklinde ، ص kelimesinin sonunda gelmesi gerekirken vezin
gereği kelimesinin sonunda gelmiştir ve “derimi” anlamında kullanılmıştır. Yine
beyitte fiili, birinci tekil şahsa göre çekimi yapılmış ر fiilinin vezin gereği
kısaltılmış şeklidir.
ز رررررررر ررررررررا شررررررررن برررررررر ررررررررر

رررر سرررر از زرررر ررررا ررررا زنررررر
Manzumenin on üçüncü beyti sıralı bileşik cümledir. Zaman bildiren iki fiil
cümlesinin dizilişinden oluşmaktadır. İlk mısrada “-den, -dan” anlamında kullanılan از
edatı yer almaktadır. İkinci mısrada ب edatı “-den,-dan” anlamındadır.
ررررررررررره نگیررررررررررر نفرررررررررررا شرررررررررررن ؟

قصررررررررۀ مرررررررره رررررررر پ فرررررررری

On dördüncü beyit soru anlamı taşıyan bağımlı bileşik bir fiil cümlesidir. Soru
anlamı olumsuzluk ifadesi ile verilmiştir. Beyitte edatı ف گ fiili ile kullanılarak ön
edatlı fiil oluşturulmuştur ve “tesir etmek” anlamındadır.32
رررررررررر بن پرررررررررر برررررررررره زبرررررررررر ن رررررررررر ا

رررررر ب سرررررر ن پررررررۀ سرررررر ی برررررره رررررر

Manzumenin son beyti, اگ şart edatının گ olarak kullanılması ile oluşturulan
bir şart cümlesidir. İlk mısrada yer alan ب edatı “-e, -a” anlamındadır. İkinci mısrada
bulunan ب edatı ise “ile” anlamında kullanılmıştır.

32 Kanar, Mehmet, Farsça- Türkçe Sözlük, İstanbul 2010, s. 694.
Sa‘dî-i Şîrâzî’den Bir Gazel
SBD 56 115
SONUÇ
İncelen gazel, Sa‘dî’nin şiirdeki sanatını ve becerisini göstermesi bakımından
dikkat çekicidir. Gazelde oldukça sade bir anlatımla çok derin bir mana yer almaktadır.
Anlaşılması zor teşbih ve benzetmelerin olmadığı şiirde, Arapça kelimelerin az olmasının
yanında sadece kullanımı yaygın Arapça kelimelere yer verilmiştir. Bağlaç ve edatlar bazı
yerlerde vezin gereği değişikliğe uğrarken bazı yerlerde de aynen korunmuştur.

KAYNAKÇA
COŞKUN, Menderes, Sözün Büyüsü Edebî Sanatlar, İstanbul 2012.
DEĞİRMENÇAY, Veyis, Arûz ve Kâfiye, Erzurum 2005.
-------, Fünûn-i Belâgat ve Sınâât-ı Edebî, Erzurum 2014.
-------, Farsça Edatlar ve Bağlaçlar Sözlüğü, Erzurum 2010.
DİHHUDÂ, Ali Ekber, LugatnâmeI-L, Tahran 1346 hş.
HÂLIKÎ, Muhammed RezaBerzger-Tûrec-i ‘Ekdâyi, Şerh-i Gazelhâ-yiSa‘dîI- II, Tahran 1392 hş.
KANAR, Mehmet, Farsça- Türkçe Sözlük, İstanbul 2010.
Mustafa Çiçekler, “Sa‘dî-i Şîrâzî”, DİA, İstanbul 2008, XXXV, 405-407.
NİYÂZKÂR, Ferâh, Şerh-i Gazeliyât-i Sa‘dî, Tahran 1390 hş.
REHBER, HalîlHatîb, Gazelyât-i Sa‘dî, Tahran 1369 hş.
SAFÂ, Zebîhullah, Târîh-i Edebiyyât der Îrân, I-V/1-2, Tahran 1371 hş.
YILDIRIM, Nimet, Farsça Cümle Bilgisi, Erzurum 2008.

Konular